Governance & Compliance
Regelefterlevnad inom resebranschen
Efter att ha ägnat de senaste 25 åren som jurist inom resebranschen - där jag startade som Always-guide på LPA 1995 och senast som Generalsekreterare på den svenska resebranschföreningen SRF - är det Governance & Compliance-frågor som ligger mig extra varmt om hjärtat.
Vad betyder då egentligen Governance & Compliance? För mig betyder det rätt och slätt att företag har koll på vilka regler man behöver följa, både legalt och etiskt och sedan se till att man har en kontinuerlig och funktionell uppföljning. För detta krävs att företaget har benkoll på alla sina olika delar i verksamheten. Har man det lägger det en utmärkt grund för att fortsätta driva ett professionellt och framgångsrikt företag. Har man det inte brukar det kosta förr eller senare.
Många företag skjuter helst upp dessa rätt tidskrävande och administrativt tunga bitarna, men ta en extra funderare på om det inte vore bra att få lite struktur - eller om det redan finns - en översyn om något kan göras enklare och effektivare och därmed billigare i slutänden!
Kontakta gärna ALCS för att diskutera, info@alcs.se!